whatsapp: 06-48269155 info@innature-walksandtalks.nl

Wat is Bosbaden of Shinrin Yoku?

“And into the forest I go, to lose my mind and find my soul”

John Muir

Shinrin….watte???

Shinrin-Yoku!! Shinrin-Yoku is Japans voor bos-bad. Onder bosbaden wordt verstaan, je onderdompelen in alle sensaties die het bos je te bieden heeft. Dit doe je door heel traag en heel bewust, met al je zintuigen het bos te ervaren. Je hebt dus écht aandacht voor bijvoorbeeld een mooi stukje mos of een gevallen blaadje. Zo kan je de verbinding met de natuur en dus met je eigen natuur weer beter voelen. Wij zijn immers één met de natuur!

Shinrin-Yoku is ontstaan in Japan in de jaren tachtig van de vorige eeuw, als campagne om gestreste hardwerkende stedelingen de natuur in te krijgen. Inmiddels is Shinrin-Yoku in Japan een vanzelfsprekend onderdeel van de preventieve gezondheidszorg. En zoals met zoveel dingen uit de oosterse geneeswijzen, sijpelt deze trend nu ook langzamerhand door naar het westen. Er is inmiddels veel onderzoek naar gedaan in Japan, maar ook in Finland, waar het “metsämieli”heet en in Engeland en de V.S. waar het Foresttherapy of Forestbathing heet. Het is bewezen dat het je gezonder en gelukkiger kan maken!

Hoe dan?

Intuïtief weten de meeste mensen wel dat het goed voor je is om in de natuur te zijn. Na een boswandeling of strandwandeling, voelen we ons vaak een stuk beter. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Stressverlagend

Los van het feit dat bewegen in de zuurstofrijke boslucht gezond is voor hart en bloedvaten, is het ook gezond voor je geest. Als je loopt maken je hersenen dopamine aan, een hormoon die werkt tegen depressie en pijn. Maar niet alleen het bewegen zelf heeft dat positieve effect. Ook de meditatieve staat waarin je onder begeleiding wordt gebracht, is stressverlagend. Zodra je in het hier-en-nu bent door de oefeningen met je zintuigen, kan je geest niet meer alle kanten op springen. Hij probeert het zeker, maar elke keer als je je weer focust op iets in het moment, zal je geest weer tot rust komen. Dat is de helende werking van de meditatie.

Boost voor je immuunsysteem

En als laatste is er nog het effect van het bos zelf! Waarom is het nog effectiever in een bosrijke omgeving? Dat heeft te maken met de verschillende stoffen die de bomen en de aarde uitstoten, zoals Fytonciden en de bacterie Mycobacterium vacae. Volgens het wetenschappelijk onderzoek van Chris Lowry blijkt deze bacterie een vergelijkbare werking op de hersenen te hebben als een gemiddeld antidepressivum. Het immuunsysteem wordt erdoor gestimuleerd en de hersenen maken serotoninen aan.

Fytonciden zijn stoffen die bomen (vooral naaldbomen) afgeven om zichzelf tegen ziekten te beschermen. Ze verschillen per boomsoort en stimuleren je immuunsysteem en verlagen je stresshormonen.

 

Samengevat

Alles bij elkaar heel wat ingrediënten die bijdragen aan je fysieke en mentale gezondheid. Een goede reden om met enige regelmaat een bosbad te nemen. 2 uur per week schijnt al veel positieve gezondheidseffecten te hebben. Je kan het onder begeleiding doen van een gids, zodat je je helemaal kunt concentreren op je omgeving, maar je kunt natuurlijk ook zelf erop uit gaan en met volledige aandacht aanwezig zijn in het bos!

 

Veel plezier!

© 2021  InNature Walks & Talks